perjantai 26. huhtikuuta 2013

Kauden ensimmäinen satanen


Kuten eilen sanoin, kun päättää päivän, sään saa kaupan päälle. Lähdin suunnitellulle satasen lenkille kymmenen jälkeen. En eilen sen kummemmin tankkaillut ja aamulla juoksin reilun 4 km ennen aamupalaa. Arvioin kelin viileyden mukaan pärjääväni 2,5 litralla Gutzya ja melko hyvin osui: juoma loppui, kun kotiin oli alle 4 km. Vihdintiellä noin 6m/s puhaltanut etelätuuli työnsi takaa ja välillä sivumyötäisesti. Kun käännyin tieltä 120 Kirkkosillantielle kohti Vihdin kirkonkylää, keskinopeus oli siihen mennessä 29,1 km/h. Tuuli puski tällä osuudella suoraan vastaan hyydyttäen menoa, mutta otin rauhallisesti sykkeiden mukaan. Venesatamassa piti käydä fiilistelemässä tulevaa vaihtopaikkaa. Järvi oli vielä pitkälti jäässä, joten ihan lähiviikkoina on melontaa treenattava joissa. Koivissillan läpi poljettuani ylitin 2-tien ja pääsin tielle 1215, joka on aivan karmean mäkinen pätkä aina Turuntielle (110) saakka. Pyörällä suoritetun reitintiedustelun lisäksi aion tämänpäiväisen perusteella käydä juoksemassa jossain vaiheessa juoksuosuuden pätkän 2-tieltä Veikkolaan. Juoksuosuudella on nousumetrejä yli 300 suunnitellulla 50 km matkalla, kun pyöräilyosuudella nousua on vain 1200 metriä 302 km:n matkalla.

Juoksuosuuden profiili


Sade alkoi tihutellen vähän ennen kuin tie 1215 päättyy Turuntiehen. Vasemmalle kääntymisen jälkeen Veikkolaan on 4 km ja se alkaa kovalla ja pitkällä nousulla. Veikkolan jälkeen tietä reunustava metsä blokkasi kovaa vastatuulta hyvin ja keskinopeus nousi taas yli 26 km/h. Kehä III:lle päästyäni laskeskelin lisälenkin Bodomin pohjoispuolella, jotta sain sen satasen täyteen. Reisissä oli jo väsynyt tunne ja pahimmissa ylämäissä pyörittelin keveimmällä vaihteella istualtaan. Sade lisääntyi loppua kohden, mutta oli silti melko harmitonta tihuttelua. Keskisyke pysyi alkuun 149:ssä ja nousi lopun mäkisen maaston vuoksi 151:een. Kaloreita paloi 2400 ja nousumetrejä kertyi kaikkiaan 1300 eli vähemmän kuin suunnitellulla pyöräosuudella Garminin ohjelman mukaan. Tuolla voi suunnitella reittejä etukäteen ja tiedustella mm. ne nousumetrit. Katselin illalla vanhoja treenipäiväkirjoja ja huomasin, etten ole koskaan ennen pyöräillyt näin pitkää lenkkiä jo huhtikuussa.

Melontaosuuden maali


Rannetietokone

Ostin Garminin multisport-rannetietokoneen 910xt viime heinäkuussa. Vehje on muuten pelannut kuin unelma, mutta sykevyö on surkeampi kuin aiempien Polarin ja Suunnon mittareideni. Vyön pinnat tarttuvat huonosti rintaan, mikä aiheuttaa häiriötä sykkeen lukemiseen. Suunnostani lähetin murtui kerran salilla ja oli rakenteeltaan heppoinen. Polarin kankaisesta sykevyöstä on ollut pelkästään hyviä kokemuksia.

Garminiin siirryin mm. siksi, että akunkesto on paras ja laitteessa oli integroitu GPS-lähetin, jonka Polar ja Suunto ovat saaneet vasta viimeaikoina kehitettyä. En jaksa kerätä eri podeja lajien mukaan, vaan mittarin tulee olla valmis, kun astun ovesta ulos. Garminilla on GPS-tekniikka hallussa, joten valinta ei ollut vaikea. Huomasin kuitenkin aerobista talvella tehdessäni, että syke saattoi heitellä tasaisessa rasituksessa jopa 30:llä lyhyessä ajassa, mikä tietenkin sekoitti treenin keskisykkeen, joka piti välillä itse arvioida. Luin vastaavista kokemuksista ja Polarin sykevyön nepparit ovat kuulemma suunnilleen samalla etäisyydellä kuin Garminin, joten 19 euroa ei ollut yhtään liikaa rannetietokoneen saamiseksi luotettavaan kuntoon. Polarilla on hienot perinteet ja sykeosaaminen 1980-luvulta lähtien, mutta GPS:n suhteen heille kävi vissiin samalla tavalla kuin Nokialle simpukkapuhelinten kanssa 2000-luvun alussa. Luotettiin jääräpäisesti peruskapulaan ja muut menivät vasemmalta ja oikealta ohi. Nyt sykelähettimeni on vähän koholla, mutta pidän tärkeämpänä luotettavien syketietojen saamista kuin huippulitteää lähetintä. Garminilla on kuulemma tulossa uudenlainen sykevyö, mutta saa nähdä, hankinko. Nyt neppareiden ero on muutaman millin, mikä pitää sykevyötä lähettimen kohdalta vähän kurtussa.


Hanki-Garminisi-yhteydessä-sykevyö

Heitä-vesilintua-sykevyö



Nautittavaa ja sujuvaa pyöräilyä

Kevät on edennyt ja pyöräilijöitä näkyy jo mukavasti. Muutamia asioita tulee aina mieleen, kun tuolla työmatkaakin polkee ja muita pyöräilijöitä havainnoi. Liikkumisen pitää olla mukavaa, jotta sitä jaksaa harrastaa, joten listaan omien havaintojeni perusteella yleisimpiä keinoja, joilla pyöräilystä saa nautittavaa.

Perusasiat saa hoidettua pienellä panostuksella helposti kuntoon. Hyvä lähtökohta on se, että hankittu pyörä on valittu koon ja ajo-ominaisuuksien perusteella. Pyörän koeajaminen ennen ostopäätöstä, jotta runkogeometria jne. on testattu itselle sopivaksi, on vähintään yhtä tärkeää kuin uusien juoksukenkien kokeileminen. Liian usein näkee aivan liian suuria peruspyörien runkoja, joissa joudutaan roikkumaan tangossa, mikä tekee pyörän hallinnasta taatusti haastavaa. Jos ajosta yli 90 % on päällystetyllä tai muuten tasaisella tiellä pyöräilyä, trendikkäät maastopyörät kannattaa kaupassa ohittaa ja hankkia rullaavampi ja sitenkin mukavampi kumikameli.

Oikeat rengaspaineet näkee renkaan kyljestä, jossa valmistaja ilmoittaa suosituspaineet eli alimman ja korkeimman paineen. Käsillä puristamalla on painetta vaikea arvioida, mutta jos muuta keinoa ei ole, rengasta voi kaksin käsin puristaa sivusuuntaan. Jos rengas painuu yhtään, ilmaa on lisättävä. Alhaisilla rengaspaineilla vanne vääntyy helposti ja renkaan saa esim. kanttikiveen puhki ns. käärmeenpuremalla ja takapuolikin voi ilmoitella pomppuisesta kyydistä. Oikea rengaspaine minimoi vierintävastuksen, mikä on suurin tekijä matkan joutumiselle.

Satulan korkeuteen nyrkkisääntö on seuraavanlainen: istut keskellä satulaa ja suoristat toisen jalan siten, että kantapää juuri yltää ala-asennossa olevaan polkimeen. Tällöin päkiällä polkiessa jalka jää alhaalla vähän koukkuun ja siten välittää voimaa parhaiten. Tavallisilla (lukottomilla) polkimilla jalan asento polkimella on niin, että polkimen etureuna on kohdassa, josta varpaat alkavat.

Ketjun voitelu on vaivaton toimenpide. Spraypullo maksaa viitisen euroa ja kestää useamman kesän. Öljyä tarvitsee lisätä vain muutaman viikon välein, millä lisäät kuluvien osien käyttöikää, vähennät kitkaa ja säästät korviasi. Toki kuiva ketju toimii kätevästi soittokellon lailla muita tielläliikkujia varoittaen.

Kadenssi eli kampien pyörimisnopeus (kierrokset minuutissa). Vaihteet on kehitetty sitä varten, että kadenssi saadaan pidettynä sopivana eli tehokkaana. Isolla vaihteella ylämäkeen junttaava 21-vaihteisen onnellinen omistaja näyttää helvettiin tuomitulta. Yli 80:n kadenssi säästää polvia ja tekee ajokokemuksesta nautinnollisen. Poljinnopeus on helppo laskea: kammen on pyörittävä noin kolme kierrosta kahdessa sekunnissa.

Havaintojeni perusteella naiset käyttävät miehiä useammin pyöräilykypärää. Kypärästä tosin ei ole tarkoitettua hyötyä, jos esim. otsatukan näkyminen on kypärän tarjoamaa suojaa tärkeämpää. Kanadassa tehdyn tarkkailututkimuksen mukaan 53 % lapsista ja 51 % aikuisista piti kypärää liian takana ja 48 % nuorista jätti leukahihnan kiinnittämättä. 50 % lapsista ja 76 % aikuisista pyöräilijöistä piti kypärää väärin (Hagel ym. 2010, Journal of Occupational Medicine and Toxicology 2012.) Kypärän hihnan sopivan kireyden voi kokeilla laittamalla pari sormea kaulan ja hihnan väliin.

Omien kokemusten pohjalta ajelen useimmiten 30-50 nopeusrajoitusalueilla ajoradan laitaa. Oma matkanopeuteni on n. 25-35 km/h, joten nopeusero ajoradalla liikkuviin vs. pyörätiellä seikkaileviin on pienempi. Myös sivuteiltä puskevat autot ovat vähemmän vaarallisia ajoradalla pyöräillessä, koska he huomaavat paremmin ja useimmiten autoilijoiden katse on ajoradalla, eikä pyörätiellä, jolla kulkeviakin pitäisi väistää. Autoilijat huomioivat aina paremmin, kun pyöräilijä ottaa tilaa, näkyy liikenteessä ja toimii ennakoitavasti. Roudan raiskaamien railojen täyttämillä ja merkitsemättömien tietyömaiden pyöräteillä liikkuminen on usein niin hankalaa, että tulkitsen TLL 8§:n 3 mom. siten, että voin tällöin pyöräillä ajoradan reunassa. Onneksi lakia ja liikennesuunnittelua kehitetään, joten jonain päivänä tilanne on varmasti nykyistä selkeämpi.

Olen päätynyt kokemuksen myötä turvallisimpaan ja sujuvimpaan ratkaisuun, jota vanha tieliikennelakimme ei ota huomioon. Nykyiset pyörätiet on suunniteltu kaupassa asioivia mummoja ja kouluun pyöräileviä lapsia ajatellen. Näihin lisätään tien poikki vaeltavat jalankulkijat koirineen ja rattaineen, niin sujuvan pyöräilyn voi unohtaa. Soittokello ei pelasta, jos sitä ei kuulla tai vaikka kuullaankin, siirrytään suoraan eteen. Ja koska pyöräilijä on vastuussa siitä, törmätäänkö, ajan mieluummin stressittömämmin autojen seassa. Pyörät koetaan liikenteessä vähäisemmiksi ajoneuvoiksi, mitä voimassaoleva laki ei kuitenkaan tue. Useimmat autoilijat osaavat ohittaessaan antaa tilaa, mutta joskus joiltakin jää ikävästi TLL 30§ huomioimatta. 




Keräyksen tilanne
Uusi Lastensairaala 2017 tukiyhdistys tiedotti huhtikuun alussa, että rahaa on tilille kertynyt jo 1,95 miljoonaa euroa. Tilille lahjoittamalla varat siirtyvät suoraan sairaalahankkeeseen ilman välikäsiä. Tavoittelemastamme keräyssummasta on kasassa jo yli 10 %. Keräyslupa löytyy Uuden Lastensairaalan sivulta: http://uusilastensairaala2017.fi/kerayslupa

Ensimmäisen yrityslahjoituksen saimme viime viikolla, kun Dynasty Helsinki lähti mukaan.

Yrityslahjoittajat

Haastamme niin yrityksiä kuin yksityishenkilöitä mukaan tukiyhdistyksen keräykseen. Joitakin yrityslahjoituksia on tiedossa, mutta lisää kaivataan ja sen eteen teemme parhaillaan töitä, jotta tavoiteltuun 10 000 euroon päästään. 

Keräyksestä kiinnostuneita yrityslahjoittajia pyydämme ottamaan yhteyttä sähköpostilla, jotta voimme sopia lahjoittamisen yksityiskohdista. Jokainen yrityslahjoitus huomioidaan kaikissa kanavissa. Yhteydenottoon käyvät sekä haaste400@hotmail.com että 400:n Haasteen fb-sivu.

Lahjoitukset:
Uusi Lastensairaala tukiyhdistys 2017 ry 
FI93 5541 2820 0199 67 (OP-Pohjola)
BIC: OKOYFIHH
400:n Haastetta tuet viitenumerolla 201 70402

400:n Haaste muualla:
400:n Haasteen etenemistä voi seurata myös Facebookissa: https://www.facebook.com/pages/400n-Haaste/631401450209401?ref=hl
Twitterissä projektin tuoreimmat tilanteet raportoivat @Haaste_mies ja @400nhaaste.

Tulevia tapahtumia
400:n Haasteen logo on tulossa. Myös lyhyt treenivideo on tekeillä. Pysykää kanavalla!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti