torstai 18. heinäkuuta 2013

Liesjärven kansallispuistossa

Lähdimme keskiviikkona työpäivän päätteeksi telttailemaan Forssan viereiseen kansallispuistoon. Kävelimme Pirttilahden P-paikalta Siltalahden nuotiopaikalle. Uudelle neljän hengen kupolille oli vaikeaa löytää sopivaa tasaista alustaa puiden, kivien ja juurien keskeltä. Hankin tsekkiläisen Hannahin Atolin lyhyen vertailun jälkeen muutama viikko sitten. Haltin saman kokoluokan ja vedenpitävyyden Campsite 4 olisi ollut kilon painavampi ja viitisenkymppiä kalliimpi, eikä netistä löytynyt itäeurooppalaisesta varustajasta negatiivisia kokemuksia. Atolissa on vielä Campsitea suurempi eteinen, joten päätös ei ollut lopulta vaikea. Ilta oli tuulinen ja metsäpalovaroitus esti nuotiolla istuskelun. Syötiin sitten eväitä rantakallioilla ja virittäydyin parilla pikkusikarilla retki-Moodsiin. Pojat kiipeilivät kallioilla ja laitoimme kaarnalaivat kilpailemaan aallokkoon paikalliseen Small Ship Raceen. Nuotiopaikan vieressä oli halkovaja ja puucee. Viima oli sen verran vilpoinen, että vetäydyimme lopulta telttaan tuulelta suojaan laittamaan raakaa makkaraa tuulensuojaan. Sinapilla ihan ok. Aikaisemmat retkemme olemme tehneet pienemmällä Haltin Trek 2:lla, jossa ei ole lainkaan eteistä, joten uuden teltan sisätilat olivat ruhtinaalliset. Keittelin Trangialla iltateet ja –kaakaot eteisessä, jonne mahtui kaikki kamamme säältä suojaan.

Siltalahden nuotiopaikka

Purjehduskisa käynnissä

Tapolanjärvi

Aamulla heräiltyämme keiteltiin puurot ja kahvit nuotiopaikalla, jossa tuuli oli laantunut ja taivas täyttynyt harmaasta. Vaimo poimi kouralliset mustikoita puuroon, mikä on ollut aikaisemmilla kesäkuussa tekemillämme retkillä mahdotonta. Ensimmäisen pisarat putoilivat aamukahvin joukkoon ja suuntasimme pian kasaamaan leiriä. Poika opetteli puuhun kiipeämistä ja pitihän isän näyttää mallisuoritus. Pienellä avustuksella poikakin pääsi mäntyyn. Suuntasimme takaisin Pirttilahteen, jossa jätimme isoimmat kantamukset autolle. Otin lapsenkantorinkan selkään nuorempi kyydissä ja jatkoimme eväät mukana Kyynäränharjua pitkin kohti Kopinlahtea. Matkalla pojat pääsivät juuri todistamaan, miten hauki oli saatu rantaan ja päätyi pojan ja isoisän ruuaksi. Kopinlahdella oli tyhjiä kanoottiperäkärryjä ja paikalla oli pari opettajaa Eerikkilän erä- ja luonto-opaskurssilta, joka on vuoden koulutus. Oppilaat ohittivatkin meidät myöhemmin kanooteillaan, joilla olivat lähteneet Korteniemen perinnetilalta matkaan. Päätimme jatkaa vielä nuotiopaikalle Savilahteen, jossa oli kylläkin hiekkapohja. Rannalla käveli ilmeisesti tiira, jolla oli toinen siipi katkennut. Lintu katosi jonnekin rantakasvuston suojaan. Alkoi sataa ja söimme suolakeksejä ja taloussuklaata kuusen juurella. Kivannäköiset puitteet oli täälläkin: kaksi nuotiopaikkaa, vessat ja suuri halkovaja työkaluineen ja hyviä telttapaikkoja. Lähimmältä P-paikalta oli osin pitkospuita pitkin nuotiopaikalle matkaa vain 1,1 km.

Kyynäränharjulla

Savilahdessa

Paluumatkalla poika jo kyseli välillä klassikon ”milloin ollaan perillä?”, mutta hyvin tuo alle 4-vuotias käveli koko päivän, kaikkiaan yli kuusi kilometriä. Siirryimme autolla Sikomäen P-paikalle, josta kävelimme noin kilometrin Peukalolammin laavulle lounaan laittoon. Halusin katsastaa myös puiston pohjoisimmat tienoot, koska Siltalahteen kuului välillä 2-tien liikenne. Tulisi samalla nähtyä paikkoja tulevia retkiä varten, joista osa voidaan tehdä vaikka vaimon kanssa maastopyöräillen. Alueellahan kulkee Hämeen järviylänköä risteilevä Ilves-reitti, joka sopii hyvin myös pyöräilyyn. Laavun vieressä oli hienoa pehmeää sammalkangasta ja telttailu täällä on varmasti mukavaa. Laitoin Teijon retkelle kuivatun jauhelihan likoamaan lähilammesta nostettuun tummaan veteen ja keittelin ensin kahvipannullisen. Perunamuussin ja tonnikala-jauhelihacombon valmistuttua ja kadottua vatsoihimme kahvi oli sopivan kuumaa nautittavaksi. Jälkiruuaksi otimme pillimehun ja suklaata. Olimme jo tekemässä lähtöä, kun paikalle tuli jo aiemmin päivällä tapaamamme Eerikkilän porukkaa nuotiolle. Koulutus on kuulemma suosittua ja kerran vuoteen otettavat kurssit ovat jo täynnä ainakin ensi vuodelle. Näkemättä jäi puiston pohjoisosasta vielä Kaksvetisen leiripaikka, jolta löytyy nuotiopaikka, kota, vessa ja telttapaikat.

Peukalolammin laavu

Olin sopinut illaksi hieronnan, joten viiden aikaan oli kansallispuisto hyvästeltävä ja suunnattava kotiin. Retki oli siitä poikkeus aikaisempiin tekemiimme, että olimme vain yhden yön, mutta ehti siinä vajaassa vuorokaudessakin nähdä ja tehdä kaikenlaista ja rentoutua luonnossa.

Kotona ehdin juuri vaihtaa puhjenneen takarenkaan tilalle uuden sisäkumin, kun oli lähdettävä pyöräilemään. Huomenna aamulla käyn sopimassa Konalassa paitatilauksesta. Molemmat matkat teen pyörällä siksi, että kuntotesti on iltapäivällä ja alkuviikon kuljin töihin autolla. Hyvin tuntui pyörä kulkevan ja hierojankin mukaan jalkojen lihakset ovat irtonaiset. Alkuviikosta melonnasta kivistelleet hartiat olivat vieläkin vähän jumissa, mutta tilanne on kokonaisuudessaan todella hyvä. Jännä nähdä, mitä mittarit huomenna sanovat.

Keräyksen tilanne
Uusi Lastensairaala 2017 tukiyhdistys tiedotti toukokuussa, että rahaa on tilille kertynyt jo yli 3,2 miljoonaa euroa. Kesäkuun alussa varmistui HUS:in lupaama 40 miljoonan lahjoitus. Tilille lahjoittamalla varat siirtyvät suoraan sairaalahankkeeseen ilman välikäsiä. Tiedotamme keräyksen tilanteen lähiaikoina. Keräyslupa löytyy Uuden Lastensairaalan sivulta: http://uusilastensairaala2017.fi/kerayslupa

400:n Haasteen T-paitatilaus
Teetämme laadukkaita 100 % puuvillasta valmistettuja Fruit of the Loomin T-paitoja, joihin painetaan Designtoimisto MOBB Helsingin suunnittelema logo silkkipainatuksella.

Kokotaulukko on nähtävissä fb-sivulla. Paidasta tulee kuvanmukaisesti turkoosi. Tilata voi viestillä Facebookissa. Perjantaina lähtee paitatilaus ja varaamattomat paidat tilaamme eri kokoisina unisex-mallilla. Paidan hinta on 20 euroa ja se maksetaan keräyksen tilille 400:n Haasteen viitenumerolla (ks. alla).

Yrityslahjoittajat

Haastamme niin yrityksiä kuin yksityishenkilöitä mukaan tukiyhdistyksen keräykseen. Joitakin yrityslahjoituksia olemme saaneet, mutta lisää kaivataan, jotta tavoiteltuun 10 000 euroon päästään.

Keräyksestä kiinnostuneita yrityslahjoittajia pyydämme ottamaan yhteyttä sähköpostilla, jotta voimme sopia lahjoittamisen yksityiskohdista. Yhteydenottoon käyvät sekä haaste400@hotmail.com että 400:n Haasteen fb-sivu.

Lahjoitukset:
Uusi Lastensairaala tukiyhdistys 2017 ry
FI93 5541 2820 0199 67 (OP-Pohjola)
BIC: OKOYFIHH
400:n Haastetta tuet viitenumerolla 201 70402

400:n Haaste muualla:
400:n Haasteen etenemistä voi seurata myös Facebookissa: https://www.facebook.com/pages/400n-Haaste/631401450209401?ref=hl
Twitterissä projektin tuoreimmat tilanteet raportoivat @Haaste_mies ja @400nhaaste.

Tulevia tapahtumia
Suoritukseen on aikaa kolme viikkoa. Lyhyttä treenivideota työstetään parhaillaan.